Ekonomi

Volkswagen Rivian EV yazılımına 5 milyar dolar yatırım yaptı

Avrupa’nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen, stratejik bir hamleyle, Amerika Birleşik Devletleri merkezli bir elektrikli araç (EV) şirketi olan Rivian ile ortaklığa 5 milyar dolara kadar yatırım yapmayı planladığını açıkladı. Bu işbirliği, sektör içten yanmalı motorlardan elektrikli araçlara geçerken kritik bir alan olan elektrikli araç yazılımı konusunda Volkswagen’in yeteneklerini geliştirmek üzere tasarlandı.

Yatırım, Eylül 2022’den bu yana Volkswagen’in başında bulunan İcra Kurulu Başkanı Oliver Blume tarafından uygulanan daha geniş bir stratejinin parçası. Şirketin 2020 yılında kurulan yazılım birimi Cariad aracılığıyla rekabetçi bir teknoloji kültürü geliştirmeye yönelik önceki çabaları aksaklıklarla gölgelenmişti. Gecikmeler ve mali kayıplar Volkswagen’in karmaşık yönetim yapısına ve yavaş karar alma süreçlerine bağlandı.

Blume’nin yaklaşımı, Çin’de Xpeng ve şimdi de Amerika Birleşik Devletleri’nde Rivian gibi şirketlerle ortaklıklara yol açan dış uzmanlık arayışını içeriyor. Sadece elektrikli araçlara yönelik bir girişim olan Rivian, Audi, Porsche ve yeni canlandırılan Scout markası da dahil olmak üzere Volkswagen Grubu araçlarına dahil edilecek olan yazılım konusunda değerli fikri mülkiyetleri masaya getiriyor. Rivian’ın yazılım, merkezi bilgisayar ve kablolama sistemlerinin tamamını içeren ilk araçların 2028 yılına kadar yollarda olması bekleniyor, ancak bazı teknolojiler modellere daha erken entegre edilebilir.

Ortaklık iki ana unsurdan oluşmaktadır. İlk olarak, gelişmiş elektrikli araç yazılımı geliştirmek üzere Volkswagen ve Rivian arasında 50:50 oranında bir ortak girişim kurulacak. Volkswagen bu girişime 2 milyar dolara kadar katkıda bulunacak ve ödemeler 2024 ve 2026 yıllarının sonunda yapılacak. İkinci olarak Volkswagen, 2024’ten başlayarak üç yıl içinde Rivian’a doğrudan 3 milyar dolara kadar yatırım yapacak. Yatırım, zorunlu bir dönüştürülebilir not ile başlayacak ve açıklanmayan finansal ve teknolojik kilometre taşlarına bağlı olarak iki ek dilim ile devam edecek.

Şu anda, 3 milyar dolarlık yatırım Volkswagen’e Rivian’da %25’lik bir hisse verecek ve Amazon’u en büyük hissedar olarak geride bırakacak. Anlaşma, Volkswagen’e yalnızca son teknoloji yazılım yetenekleri sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda riskleri azaltmak için stratejik bir hamle görevi de görüyor. Anlaşma, Volkswagen’in 2030 yılına kadar payını iki katına çıkarmayı hedeflediği ABD pazarındaki konumunu güçlendiriyor ve küresel ticaret belirsizliklerinin ortasında Çin’deki faaliyetlerini kendi kendine sürdürülebilir hale getirme çabalarını tamamlıyor.

Bu stratejik niyetlere rağmen, duyuru yatırımcılar tarafından coşkuyla karşılanmadı. Volkswagen’in hisseleri duyuru sonrasında düştü ve şirket otomotiv bölümü için net nakit akışı beklentisini bir önceki 4,5- 6,5 milyar Avro tahmininden 2,5- 4,5 milyar Avro’ya (2,7- 4,8 milyar $) düşürmek zorunda kaldı. Analistler Rivian’ın dinamik startup kültürü ile Volkswagen’in daha köklü ve katı çok markalı yapısının birleştirilmesindeki potansiyel zorluklara ilişkin endişelerini dile getirdiler.

Cariad’ın geleceği ise belirsiz görünüyor. Blume, Volkswagen için önemini vurgulamış ve Rivian ortaklığını tamamlayıcı olarak tanımlamış olsa da, ortak girişim şimdi ‘yazılım tanımlı araç’ için ‘2.0 mimarisinin’ geliştirilmesini üstlenecek ve Cariad’ın sorumluluklarını önemli ölçüde azaltacak. Bu gelişme, birimin grup içinde bağımsız bir varlık olarak uzun vadede yaşayabilirliği konusunda spekülasyonlara yol açtı.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu